kereta Proton Saga bunyi bersiul macam Helicopter ikut dekat Highway

 Assalamualaikum, Disini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman semasa memandu ke Kuala Lumpur pada baru-baru ini dimana kereta Proton Saga saya kedengaran berbunyi bersiul atau berdising seperti Helicopter ikut saya.

Beberapa kali juga intai cari mana Heli ni tapi tak nampak, misteri betul main usik-usik dekat Highway ni. Tapi siang hari kalau hantu biasanya malam saja dia usik. Jadi saya pun sedar ini mesti bunyi kereta saya ni, apa masalah tiba-tiba berbunyi nak patah baik dah jauh dah sampai Pahang ni dari Terengganu.

Punca kereta bunyi bersiul

Dipendekkan cerita saya pun berhenti la dekat RNR dan terus check kereta saya. Biarkan beberap minit dulu sejukkan enjin lepas tu terus check air radiator dan ok bukan sebab enjin panas air kering, temperature 3 bar macam biasa tak menunjukkan enjin panas. Jadi sebab ia  bersiul ni

check belting dan tali kipas

belting kereta


Saya pun check belting tengok takut dia kendur, maksud saya tali kipas tu yang nampak dari luar tu, ya tak ada masalah pun tak ada retak tanda-tanda nak putus.

check bearing tayar 

Tak jumpa juga saya pun pegang dengan kedua belah tangan goyangkan tayar takut ada bearing tayar rosak atau pecah. Tak ada masalah pula tapi kalau bearing tayar rosak orang cakap kereta berbunnyi berdengung kasar semasa berjalan tu masalah bearing

Jadi ini bukan masalah bearing tayar

Cara saya atasi masalah bunyi bersiul

Jadi dah check tengok tapi tak jumpa puncanya. Nak hantar bengkel atau Towing adoi teruk kene nanti duit pun tak banyak.

Saya rileks dulu dan cuba telephone kawan, dia suruh saya start enjin dan jirus air pada tali kipas dan saya pun lakukan termasuk jirus pada keempat-empat brek kereta.

Ok setelah selesai buat saya pandu kembali kereta dan tekan brek kuat-kuat beberapa kali takut ada masalah pada brake kereta.

Alhamdulillah masalah selesai, bunyi Helicopter dan hilang mungkin dah mendarat agaknya haha. Tapi betulah bunyi dah tak ada lagi

Kesimpulan

Itulah cara saya selesaikan masalah kereta bunyi bersiul dekat Highway. Kalau anda hadapi perkara yang sama cubalah bebrapa langkah  tadi, mungkin ia disebabkan ada pasir atau habuk melekat pada belting atau pada brek 

Harap membantu, yang penting jangan terburu-buru hantar ke bengkel, tapi kalau duit banyak tak kisah la kan..ok jumpa lagi wassalam.



keturunan model Toyota Supra dari awal pembinaan

 Garis keturunan model-model Toyota Supra sebenarnya boleh dikesan kembali kepada Toyota 2000GT yang cantik pada tahun 60-an. Dengan bonet yang panjang, kabin belakang berat sebelah dan susun atur enjin 6 silinder sebaris dan pacuan roda belakang, pengaruh 2000GT dapat dirasai dalam setiap penjelmaan Supra.

Sejarah Toyota Supra bermula

Toyota pada asalnya mendedahkan nama Supra pada April 1978, dipilih sebagai sebutan akhiran baharu untuk spin-off yang lebih panjang, lebih luas dan lebih berkuasa bagi coupé Celica generasi kedua. Model itu juga dikenal pasti melalui kod casis A40nya.

Direka dan dibangunkan dalam usaha untuk bersaing dalam pasaran grand tourer yang popular di pasaran Jepun dan Amerika Utara – diperintah hampir secara eksklusif oleh Datsun Z-cars pada masa itu – A40 Celica Supra baharu (dinamakan Celica XX dalam pasaran domestiknya) menggantikan Celica's rangkaian enjin empat silinder dengan enjin enam silinder licin seperti sutera yang menawarkan watak yang lebih mewah. Maka bermulalah sejarah Toyota Supra…<dikhabarkan oleh magazine)


1967 Toyota Supra

1967 Toyota supra



1978 A40

Kisah Supra bermula dengan Celica, yang menjadi asas bagi Toyota Celica Supra (A40) yang asal pada tahun 1978 dengan casis yang dipanjangkan dan enjin 6 silinder sebaris termaju

Toyota Celica
Celica A40


1981 A60

Garisan terang dan lampu pop timbul Supra gen kedua menguatkan estetika tahun 80-an yang menakjubkan, bersama-sama dengan roda dan tayar yang lebih besar, dan lampu angkat tutup fiberglass


A60



1987 A70

Jurutera Toyota membina A70 dari mula dengan mengutamakan prestasi tulen. Ia merupakan Supra pertama yang menampilkan enjin pengecas turbo, induksi udara berubah-ubah yang meningkatkan kuasa dan dampers boleh laras elektronik.


Toyota A70



1983 A80

Dengan keseimbangan berat yang hampir sempurna, enjin 2JZ yang mengagumkan dan gaya yang jelas, A80 Supra adalah gabungan gaya, teknologi dan prestasi yang menarik.


1993 Toyota supra





Dan kini, 18 tahun selepas pengeluaran Supra dihentikan, Toyota GR Supra generasi kelima (A90) baharu itu dalam pengeluaran penuh sekali lagi. Sejarah Supra berterusan








Toyota memulakan jualan GR86 bersama Subaru

 TOYOTA GAZOO Racing (TGR) memulakan jualan GR86 serba baharu di pengedar GR Garage dan Toyota di seluruh negara, pada 28 Oktober 2021


GR86 dibangunkan bersama dengan Subaru Corporation (Subaru). Pada September 2019, Toyota dan Subaru memeterai perniagaan baharu dan pakatan modal, dan telah mempromosikan matlamat mereka untuk menghasilkan kereta yang lebih baik dalam bidang baharu, seperti dengan membangunkan bersama kenderaan elektrik bateri (BEV) Toyota bZ4X baharu. Tetapi kedua-dua syarikat itu juga berkongsi keinginan untuk terus menyampaikan keterujaan, keseronokan dan kegembiraan memandu kereta sport; Untuk tujuan ini, mereka juga terlibat dalam pembangunan bersama kereta sport yang merangkumi kualiti unik kedua-dua syarikat.


Toyota GR86

GR86 RZ
RZ






GR86 berkongsi pangkalan yang sama dengan Subaru BRZ. Walau bagaimanapun, Toyota menumpukan pada memberikan rasa pemanduan unik kenderaan GR, dengan pengendalian intuitif dan tindak balas naluri, tindak balas linear dan ketangkasan yang luar biasa pada had prestasi tertinggi. Sambil meneruskan tradisi 86 dan terlibat dalam persaingan mesra dengan pasukan pembangunan BRZ Subaru, TGR berusaha untuk membangunkan kenderaan yang akan merealisasikan evolusi seperti GR. Hasilnya, GR86 baharu telah dilahirkan semula sebagai kereta yang direka dengan rasa pemanduan yang luar biasa yang langsung dan memuaskan.


Toyota Gr86 Specs

Toyota GR 86 specs


<sumber berkata>



Toyota mengeluar semula alat ganti AE86

 Watak filem Initial D akan kekal hidup selepas Toyota mengumumkan bahawa mereka akan membekalkan semula alat ganti Toyota AE86. TOYOTA GAZOO Racing (TGR) telah mengumumkan bahawa ia mengeluarkan semula alat ganti untuk Corolla Levin / Sprinter Trueno (“AE86”)*1, dan akan mula menjualnya di dalam dan luar negara pada 1 November 2021, sebagai sebahagian daripada Warisan GR Projek Bahagian.

Projek ini mengeluarkan semula alat ganti yang telah dihentikan dan menjualnya sebagai alat ganti tulen, untuk menyokong pelanggan yang ingin terus memandu kenderaan lama yang penuh dengan kenangan dan yang mereka sukai. TGR telah pun mengeluarkan semula alat ganti untuk A70 dan A80 Supra, Toyota 2000GT, dan 40 Series Land Cruiser; AE86 ialah model seterusnya dalam projek itu

Toyota AE86

 

<sumber berkata>


Toyota Menarik Balik Kereta Kerana Penggantian Takata Rosak

 Penggantian beg udara rosak

 

 Toyota terlibat dalam kontroversi Takata, ia menimbulkan banyak masalah untuk jenama itu.  Beratus-ratus ribu kereta dan pelanggan terjejas, reputasi rosak.  Jadi apabila ia adalah mengumumkan bahawa syarikat itu akhirnya mengusahakan penggantian beg udara untuk kenderaan yang terjejas, ia adalah satu keluhan yang sangat lega bagi semua pihak–sehingga Toyota mendapati bahawa beg udara gantian juga rosak.

Toyota logo
Photo by Gabriel Hohol from Pexels



 Pengeluar kereta Jepun itu mengumumkan bahawa ia memanggil semula 191,000 kereta untuk menggantikan beg udara mereka buat kali kedua selepas mendapati unit gantian yang dipasang sebelum ini sebagai pengganti beg udara Takata yang rosak juga cacat.  Penarikan balik itu termasuk beberapa model Toyota yang paling popular di Amerika Utara dan Jepun.

Daripada lebih 190,000 kenderaan yang akan ditarik balik, 135,000 berada di A.S., termasuk unit Toyota Corolla dari tahun model 2003 hingga 2008 serta kereta Toyota Matrix dari 2005-2008.
<sumber berkata>






Petronas lanjutkan kerjasama dengan Mercedes untuk beberapa tahun lagi

 PETRONAS dan Mercedes telah menjadi rakan kongsi sejak 2010 dalam hubungan jangka panjang kolaboratif yang saling menguntungkan kedua-dua pihak.

 

Tahun lepas, mereka melanjutkan perkongsian mereka untuk satu lagi kitaran berbilang tahun dan berbangga untuk terus bekerjasama untuk menyampaikan prestasi termaju

<sumber>

Petronas
Photo by Jack Gittoes from Pexels

 


Petronas berkongsi telaga minyak dengan ExxonMobil

 Kuala Lumpur, 9 November 2021 — PETRONAS telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan ExxonMobil Exploration and Production Malaysia Inc. (ExxonMobil) untuk bersama-sama meneroka peluang dalam teknologi penangkapan dan penyimpanan karbon (CCS) untuk membantu menyahkarbonkan industri huluan Malaysia dan menyediakan CO2 penyelesaian penyimpanan untuk rantau ini.

 

Di bawah terma MoU itu, kedua-dua pihak akan menilai daya maju projek CCS yang berpotensi di lokasi terpilih di luar pesisir Semenanjung Malaysia dan mengenal pasti teknologi yang sesuai dalam skop penangkapan, pengangkutan dan penyimpanan karbon untuk kegunaan berpotensi.

 

Syarikat-syarikat juga akan berkongsi data teknikal bawah permukaan untuk membolehkan penilaian dan pencirian storan CO2. Data berkaitan yang berkaitan dengan saluran paip, kemudahan dan telaga juga akan dikongsi untuk menilai potensi penggunaan semula infrastruktur sedia ada untuk pengangkutan dan penyimpanan di lokasi terpilih.

 

MoU itu ditandatangani dan dirasmikan pada 3 November 2021. Menandatangani bagi pihak PETRONAS ialah Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Huluannya, Adif Zulkifli, manakala ExxonMobil diwakili oleh Presiden dan Pengerusinya, ExxonMobil Exploration and Production Malaysia Inc., Shane Harris.

 

MoU itu menyokong usaha berterusan PETRONAS untuk mengeluarkan dan mengoptimumkan aset minyak dan gasnya dengan cekap bagi menjana sumber untuk membiayai pertumbuhan, memudahkan kemajuan dan membolehkan Syarikat menyahkarbon dan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau. Ia juga merupakan salah satu daripada banyak usaha untuk meletakkan dan mewujudkan Malaysia sebagai hab penyelesaian CCS terkemuka di rantau ini.

 

PETRONAS sedang mengambil langkah yang disengajakan untuk membina portfolio yang berdaya tahan dan mampan bagi menyokong peralihan ke arah sumber tenaga karbon rendah kepada sifar. Ini termasuk membangunkan, menguji dan merintis rangkaian teknologi pada projek CCS luar pesisir pertamanya yang ditetapkan untuk suntikan CO2 pada tahun 2025. Syarikat juga mengejar lebih banyak pembakaran berterusan sifar dan pelepasan hidrokarbon untuk mengurangkan pelepasan sambil terus membentuk semula campuran portfolionya untuk lebih bersih sumber tenaga.

<sumber>

 


–>